, ,

Országos egészségbiztosítási piackutatási eredmények

Healthpass: online és offline konferencia a tapasztalatmegosztás és a felkészülés jegyében

50 fő feletti létszámmal rendelkező vállalatok HR vezetőit kérdeztem arról, hogy az elmúlt időszakban mennyire érintette őket a pandémiás helyzet, illetve az egészségbiztosítások területén milyen tapasztalataik vannak. A részletes jelentés a cikk végén letölthető.

A vírushelyzet mindenkit megterhelt

Gondolom, hogy senkit sem lep meg az az eredmény, hogy a cégeket mentálisan rendkívül megterhelte az elmúlt időszak. Olyan választ – a több száz kitöltő közül- senkitől sem kaptam, hogy érintetlenül hagyta volna őket.

A válaszadók döntő többsége tett lépéseket a kollégáik mentális egészségének megóvása érdekében, azonban sokak számára az eredmények nem voltak megfelelőek, így további lépésekben gondolkodnak.

mennyire terhelte le a pandémia a munkavállalókat?

Ön szerint a cége munkavállalóit mennyire terhelte meg mentálisan az elmúlt időszak?

Egészségbiztosítás szerepe a juttatási rendszerben

Meglepő adat volt számomra, hogy a válaszadók 70%-nál nincs egészségbiztosítás a juttatási rendszerben, még vezetői szinten sem! Ennek okaként a legtöbben azt adták meg, hogy sok más juttatás fontosabb volt, illetve vélhetően a munkavállalók is mást kértek, ha tehették, mint az egészségbiztosítást.

Sokan adtak olyan visszajelzést, hogy az elmúlt időszak mind a munkavállalók, mind a döntéshozók szemében átértékelte a kollégák egészségének fontosságát, illetve a magán egészségügyi ellátáshoz való gyors hozzáférést.

Azoknál a cégeknél, ahol volt lehetőség az egészségbiztosítások korábbi bevezetésére, ott többségében minden munkavállalóra vezették be azt. Kisebbségben voltak azok a válaszok, ahol cafeteria elemként vagy csak egy bizonyos körnek nyújtották azt.

Üzleti döntés 1 ajánlat alapján

Hihetetlen, de igaz, hogy a válaszadók jelentős részre mindösszesen egyetlen ajánlat alapján kötött csoportos egészségbiztosítási szerződést munkavállalóira és a másik fele is csak 2-3 ajánlat közül választott. A piacon 6-8 biztosító nyújt színvonalas ajánlatot, akik közül egyszerre 4 ajánlatát alig pár cég nézte meg.

hány egészségbiztosító ajánlata közül választottak

Hány ajánlat közül választottak?

Ebből azt a következtetést tudom levonni, hogy a piacon való egészségbiztosítási tanácsadás nagy részét a biztosítók saját tanácsadói végzik vagy olyan „független” tanácsadók, akik végül csak egy ajánlatot tesznek le az asztalra. Az alkuszokat törvény kötelezi legalább 3 ajánlat bemutatására, így ők vagy alig vesznek részt ebben az iparágban vagy egy-egy tanácsadónak nincs rálátása a teljes piaci vertikumra.

A több ajánlatból való választás és a versenyeztetés az ügyfél érdeke, hiszen ezzel kedvezőbb díjak, illetve többletszolgáltatások érhetőek el.

Elégedettek a szolgáltatókkal

A vállalatoknál meglévő egészségbiztosítások esetében elégedettséget is mértünk. Ennek eredménye, hogy többségében megfelelő színvonalú az egészségügyi ellátás, csupa 4-5 pontot adtak a válaszadók. (a maximum 5 pont)

Jelenlegi egészségbiztosítójával mennyire elégedett?

Jelenlegi egészségbiztosítójával mennyire elégedett?

A legtöbb szolgáltatónál a kritikus pont az adminisztrációban szokott lenni, jómagam is ezért szentelek ennek olyan nagy figyelmet az ügyfeleimnél.

A változások követése szinte minden válaszadónál elég jól működik. Nem ilyen pozitívak a visszajelzések a számlázás kapcsán. Itt már nem elhanyagolható a panaszok száma.

A pandémiás helyzetre való reakció, illetve ebben az időszakban lévő tanácsadói támogatás kapta a legrosszabb pontokat a válaszadók körében.

Mi alapján választanak egészségbiztosítást?

Arra a kérdésre szinte minden résztvevő válaszolt, hogy melyek a legfontosabb döntési kritériumok a megfelelő egészségbiztosítás kiválasztásánál. A válaszok 63%-a széleskörű szolgáltatói hálózatot, illetve a minél szélesebb szolgáltatási kör lefedését jelezte. Sokaknak fontos jelenleg a kiválasztásnál az előzménybetegségek bevállalása, a magán sürgősségi ellátás, illetve a prevenciós szűrés. A legfontosabb döntési szempont azonban (73%) az ár!

legfontosabb döntési kritériumok egy egészségbiztosítás kiválasztásnál

Legfontosabb döntési kritériumok egy egészségbiztosítás kiválasztásnál

Érdekes összefüggés, hogy a sok piacon lévő ajánlat között nem egy olyan van, ahol a kedvező ár és a szelés szolgáltatási kör egyszerre elérhető.

Új igények az egészségbiztosításban

Az ügyféligények között említésre méltóak még azok az új igények, melyek az orvosi távkonzultációra és az influenza elleni védőoltásra vonatkoznak.

Döbbenetes válaszok is érkeztek, miszerint az összes válaszadó 12%-a nem versenyeztet, hanem a felettesei határozzák meg a „választandó” egészségbiztosítást, teljesen figyelmen kívül hagyva a munkavállalói és HR igényeket.

Termékfejlesztési ötletek egészségbiztosítási szolgáltatóknak

A piackutatás végén a biztosítóknak szerettem volna termékfejlesztési ötleteket összeszedni. Itt a következő 3 szolgáltatást szeretnék az ügyfelek a vállalati csoportos egészségbiztosításokban látni:

  • magán sürgősségi ellátás,
  • fogorvosi ellátás,
  • online időpont foglalási rendszer.
Melyek azok a szolgáltatások, amiknek örülne, ha a jövőben beépülnének az egészségbiztosításokba?

Melyek azok a szolgáltatások, amiknek örülne, ha a jövőben beépülnének az egészségbiztosításokba?

Érdekesség az, hogy az új szolgáltatási igények többsége jelenleg is elérhető az egészségbiztosításokban. Ezt azonban csak független szakértővel és széles ajánlati választékban lehet megtalálni, esetenként egyedi ajánlatok formájában.

Fejlesztendő területek

Sok visszajelzésből kiderült az is, hogy a tanácsadói szakmának nem csak az ajánlatok bekérésénél és összehasonlításánál van mit fejlődnie, hanem az adminisztrációs terhek átvételében is a HR osztálytól.

Igény lenne továbbá a dolgozói kérdések továbbíthatóságára is, amit én egy ügyfélszolgálat fenntartásával oldok meg, de sok tanácsadó számára ez még további fejlesztést igényelne.

Meglepő adat volt a számomra, hogy a HR osztály részéről a legnagyobb igény a dolgozói tájékoztatók megtartására lenne, ami szerintem alapszolgáltatás kell hogy legyen a mai világban, hiszen csak a szolgáltatás részletes ismerete mellett várható el a munkavállalótól az egészségbiztosítás tudatos használata.

 

Köszönöm az első országos vállalati egészségbiztosítási piackutatásban való részvételüket.

A részletes egészségbiztosítási piackutatás letöltése

 

Balázs Iván

Egészségbiztosítási szakértő