A nyitás után megrohanják a magyar rendelőket, magánkórházakat
Jelentős visszaesést jelentett a 2020 március-április hónap a magán-egészségügynek, műtétek maradtak el, sokan nem mentek vagy nem mehettek vissza kontroll vizsgálatra, felhalmozódtak, feltorlódtak az orvosi ügyek.
Ez magával hozza az egészségbiztosítási piac átalakulását is. Úgy látom, hogy a dolgozói egészségbiztosítás az a juttatás, amit még a nehezebb helyzetben levő cégek is igyekeztek megtartani, hiszen a munkavállalókban a vírushelyzet, és az azt követő sorban állás az ellátásért tudatosítja, mennyire fontos, hogy ne csak ő, hanem családtagjai is hozzájuthassanak ellátáshoz, és az ezt lehetővé tévő biztosítási termékhez.
Leállás az egészségügyben
Az egészségügyi ellátás jelentősen lelassult, sok helyen teljesen leállt. Konkrét számokat nem lehet még tudni, de jelentős visszaesés volt, hiszen hetekig, hónapokig elhalasztottak műtéteket, kontrollvizsgálatokat, és sokan nem mertek elmenni orvoshoz, vagy a korlátozások miatt nem mehettek.
Az orvosi ellátásban jellemzően csak a nagyon sürgős esetek, és az életmentő beavatkozások maradtak meg. Mind az állami, mind a magánegészségügyben minimálisra csökkentették az orvos-beteg találkozókat. Ennek nagyon komoly szövődményei is lehetnek majd a későbbiekben.
A leállás után indul a roham
Most egyértelműbbek a körülmények: jelenleg sokan megrohanják az egészségügyi intézményeket mind az állami-, mind a magánkórházakat, rendelőintézeteket. Azt is megkockáztatom, hogy a magánrendszerben is nagyon nehezen lehet hamarosan ellátáshoz jutni. Ősszel várható a 100%-os kihasználtság mind az állami, mind a magán rendszerben, és olyan időpontokat fogunk kapni, amitől leesik majd az állunk.
Trendek az egészségügyben
Mindenki biztonságban szeretné tudni magát és a családját, a legfontosabb, hogy orvossal tudjanak beszélni. Ezt az állami egészségügyben tavasszal majdnem lehetetlen volt megvalósítani, de a magánellátásban is meglehetősen körülményes volt. Megnőtt tehát a házi vizitek száma, ugyanis az emberek nem akartak elmenni kórházba – még magánkórházba sem -, egy orvost viszont beengednek az otthonukba, ha muszáj. Most viszont, mivel nagyon sokan elhalasztották a vizsgálataikat, ezeket azonnal be akarják pótolni, főleg ott, ahol valamilyen egészségügyi panasz merül fel. Merülhettek fel olyan új panaszok is a karantén alatt, amit rendkívül gyorsan szükséges orvossal egyeztetni. Tapasztalatom alapján a magán-egészségbiztosítások és orvosi call centerek szerepe jelentősen felértékelődtek.
Sorban állás, várólista helyett: egészségbiztosítás
Vállalati és KKV ügyfeleimnél érdekes tapasztalás, hogy az egészségbiztosítás az egyetlen juttatás, amit majdnem minden cég megtartott. Nagyon rossz anyagi helyzetben kell, hogy legyen egy vállalat, hogy ezt elvegye, hiszen jelen helyzetben a magán egészségügyi ellátás az egyik leghasznosabb, szinte az egyetlen igazán értékes juttatás. Egy munkáltatónak elemi érdeke, hogy a dolgozója minél gyorsabban, minőségi orvosi ellátáshoz jusson. Olyan is van, ahol bővítették azoknak a körét, akik hozzájutnak ilyen juttatáshoz.
Digitalizáció az egészségügyben is
A vírushelyzetben nagyon felértékelődik az, ha valaki az egészségügyi ellátását videódoktoron (távkonzultáción) keresztül tudja nyújtani, a legmodernebb egészségbiztosítások erre már kínálnak megoldást. Vannak olyan szolgáltatásszervező cégek az egészségbiztosítások mögött, akik az orvosi tanácsadáson belül, tesztelési tanácsadást is nyújtanak.
Rugalmas egészségbiztosítási szolgáltatások
Sok egészségbiztosításban elérhető egy saját, zárt egészségügyi ügyfélportál: a működésének lényege, hogy ha valamilyen panasza van, akkor itt eldönti, hogy az ellátás melyik formáját választja. Például telefonos orvosi tanácsadást kíván igénybe venni, vagy rosszul érzi magát, ezért azt kéri, hogy menjen házhoz egy magán-ügyeleti ellátás. Lehetséges a távkonzultáció is egy szakorvossal. Ebben a rendszerben akár magán sürgősségi ellátást is tudnak számára szervezni, vagy ha el kell mennie valamilyen szakorvoshoz, megnézi a térképet, kiválaszt magának magánszolgáltatót, orvost, és ott időpontot is foglal online.
A legtöbb magánszolgáltatónak van működő szolgáltatása arra, hogy elkerülje a személyes orvos-beteg találkozást. De a szolgáltatásszervezők többsége is rendelkezik már ilyennel – ők azok, akik összekötik a biztosítókat, az ügyfeleket és az egészségügyi ellátó intézményeket. Akár egy biztonságos és zárt applikációval is működik a dolog: az ügyfelek telepítik ezt a telefonjukra, és utána egy előre egyeztetett időpontban videóbeszélgetnek az orvossal.
Összefoglalás
Orvos szakmai körökben egyöntetű a vélemény, hogy mind a magán, mind az állami egészségügy exponenciálisan növekedve lesz leterhelve heteken belül. Őszre alig lehet majd időponthoz jutni még a magán rendszerben is.
Megoldás a cégek számára, hogy felülvizsgálják a meglévő egészségbiztosításukat, alkalmas-e arra, hogy kezelje ezt az óriási leterheltséget távkonzultációval, házi vizittel, széles szolgáltatói hálózattal, ahova az ügyfél a call centert kihagyva akár saját maga is tud online időpontot foglalni.
Amelyik cégnél nincs egészségbiztosítás, ott a lehetőségekhez képest azonnal meg kell vizsgálni, hogy a jelenlegi juttatási rendszer mennyire szolgálja a munkavállaló és a cég érdekeit és meg kell nézni, hogyan lehet az egészségbiztosítást beilleszteni a legújabb 35,99%-os adóterhével.
*** Frissítés! ***
Pénzcentrum.hu: Kilőttek a kórházi várólisták: éveket is várhatnak műtétekre a magyar betegek
Egy hét telt el blogcikkünk publikálása óta, amiben a május 7-i Portfólió.hu-s interjúmat osztottam meg, azaz 1 hónapja nyilatkoztam a fenti sorokat, és most a Pénzcentrum is hasonló következtetésre jutott, mint én a cikkemben. Ha valaki eddig halogatta a döntést, akkor most ideje felkapnia a fejét, mert ennél nyomósabban érv nem kell az egészségbiztosítás mellett!
Balázs Iván / egészségbiztosítási szakértő
Nincs vállalati egészségbiztosítási partnere?
A 8 hazai egészségbiztosítási szolgáltató közül biztos megtalálja azt, ami Önnek kell! Kattintson!
A cikk eredetije a Portfólió.hu oldalon jelent meg.