A 4 legfontosabb, a munkavállalók egészségét érintő juttatási igény 2021-ben
Az elmúlt évek történései ráirányították a figyelmet a munkavállalók egészségére. Nem elég, hogy milyen kihívást jelent a megfelelő munkaerő felkutatása és megnyerése a cégek számára, de figyelnünk kell a megtartásukra, és újabban a testi és lelki egészségükre is.
Közel 15 éve dolgozom vállalati egészségügyi juttatási szakértőként és napi szinten beszélgetek vállalatok HR vezetőivel az őket érő legújabb kihívásokról. Ezen beszélgetések alapját látom, mi az az 4 legfontosabb igény, ami 2021-ben a munkavállalók egészsége kapcsán felmerültek.
1) Post Covid szűrés
Egyértelmű listavezető a munkavállalói igények közül a Post Covid kivizsgálások, melyeket sajnos az állami rendszerben jelenleg elég nehéz megvalósítani.
Elsődleges elvárás a kollégák részéről, hogy
- valaki mondja meg, milyen vizsgálatok szükségesek,
- valaki szervezze meg ezeket a vizsgálatokat, és az sem mellékes, hogy
- végül ki fogja a számlát kifizetni.
Tapasztalatok szerint három lehetőség közül választanak a HR vezetők:
1. Mindenki oldja meg maga. Szervezze magának és fizesse esetleg az egészségpénztári számlájáról. – Szerencsére ritka ez az irány.
2. Kérnek be pár ajánlatot magánklinikáktól és választanak a ma már számtalan Post Covid szűrőcsomag közül. – Ezek a csomagok jellemzően 50-150 e Ft között mozognak fejenként. A nehézséget az okozza, hogy nem mindenki megy el rá. Ügyfeleimnek éppen ezért általában olyan csomagokat alakítunk ki, ahol csak a szűrést igénybevevő kollégák után szükséges fizetni. Ezt a juttatást árnyalja a rendkívül magas adóvonzat.
3. Az egészségbiztosítások is jó megoldást jelenthetnek a kedvezőbb adózás és a jellemzően kisebb költségek miatt. Legtöbb ügyfelem ezt szokta választani, mivel több biztosító is fedezetet ad a már Covidon átesett kollégák kivizsgálására is.
Legtöbbször sikerül a cégek számára a 3. verziót úgy kombinálni a 2.-al, hogy az egészségbiztosítás egyben Post Covid szűrést is tartalmaz és a kettő együtt is kevesebből jön ki, mint csak a szűrés. Ezt azért sikerül, mert egyes szűrésekhez a biztosítókon keresztül olcsóbban jut hozzá a cég, másrészt az adómértéken is jelentős megtakarítás érhető el.
A legfontosabb kérdés a választásnál azonban az, hogy: mi történik, amikor kiderült a szűrésen, hogy valamilyen egészségügyi problémája van a kollégának?
Sokan ebbe már nem gondolnak bele. Felelősen nem elég csak arra gondolnunk, hogy prevenciós szűrésekkel derítsük ki, hogy minden rendben van-e, hanem azzal is kell foglalkoznunk, hogyan fogunk utána meggyógyulni és ki fogja azt kifizetni? Egy egészségbiztosítással kombinált szűrővizsgálat erre nyújt tökéletes megoldást.
2) Mentális támogatás
A másik gyakran tárgyalt kérdés a munkavállalók pszichés terheltsége, mely a feloldások és a jó idő hatására enyhülni látszik, de sok esetben magától, teljesen nem oldódnak meg. Azon jeleknek a felismerése és kezelése, melyek a munkavállalók mentális problémáira utalnak, képzést igényelnek.
Megoldásként erre a kérdésre legtöbbször azt látom, hogy különböző szakemberek képzéseket és tréningeket, komplex programokat dolgoznak ki, amivel az adott kollégák kiszűrhetők és támogatni lehet őket problémáik megoldásában. Máshol olyan pszichológiai call center szolgáltatásokat vezetünk be, melyek ugyanezt a kérdés anonim módon kezelik.
Egyértelműen látszik egy olyan irány a piacon, hogy az egészségügyi call center támogatás felértékelődik, ahol is minimális költségek mellett a kollégák nem csak pszichológiai támogatáshoz jutnak, de az egészségügyi ellátásukat is megszervezik és ügyfélportállal is segítik a 0-24-es orvosi támogatást. Ez a szolgáltatás nem egészségbiztosítás, hanem egy nagyon erős orvosi szakértői háttértámogatást nyújt, modern eszközök segítségével.
3) Anyagi támogatás
Újabban igényként merül fel a KKV-k körében, hogy az egyenként kifizetett temetési támogatásoknak valamilyen intézményesített keretet adjanak. Az is gyakran előfordul sajnos, hogy egyes munkavállalók hetekig kiesnek a munkából és ilyenkor anyagi támogatásra van szükségük a táppénz mellett.
Ezekre megoldásként reneszánszát éli a csoportos élet- és balesetbiztosítás, ahol jelenleg a legkeresettebb szolgáltatások közé került a kórházi napi térítés, a táppénz kiegészítés, de akár még olyan speciális szolgáltatás is, mint a családtagok után járó temetési támogatás.
4) Magán egészségügyi ellátás
Az állami egészségügyi ellátó rendszer korlátai miatt óriási igény alakult ki a gyors és magas színvonalú egészségügyi ellátás iránt. Az egészségbiztosítások manapság havi 5-9 ezer forintért munkavállalónként vállalják, hogy a meglévő betegségeket is beleszámítva megszervezik és finanszírozzák a járóbeteg szakellátásokat, diagnosztikai vizsgálatokat. Jellemzően az alapszolgáltatás részre az ambuláns műtétek, egynapos sebészet, házivizit és a 24 órás orvosi call center is. Kiegészítésként a fekvőbeteg ellátás és a szűrővizsgálatok szoktak felmerülni.
Átalakuló juttatási igények
Egységesen elmondható a vállalati juttatások területéről, hogy a cégek átalakítják rendszereiket. Vannak olyan béren kívüli juttatási elemek, melyek ma már kevésbé értékesek a munkavállalók számára és előre törnek olyanok, melyekre sokkal nagyobb igény van. Az új igények között egyértelműen a munkavállalói egészség a listavezető.
Vállalati egészségbiztosítási szakértőként, több száz cég kiszolgálása után elmondhatom, hogy a legnagyobb igény az alábbi díjmentes szolgáltatásaim iránt mutatkozik:
- szakértői tanácsadás az új juttatások kialakításánál,
- ajánlatok bekérése a cég számára és a szolgáltatók/biztosítók versenyeztetése a cégért,
- ajánlatok összehasonlítása, döntés előkészítés,
- bevezetés és kommunikáció a munkavállalók felé.
Speciális egészségbiztosítási kérések
Vannak az ügyféligények között speciális kérések is. A legérdekesebb egyedi megoldásaim a cégek számára a következők voltak mostanában:
- olyan prevenciós szűrővizsgálat kialakítása, ahol a munkavállaló maga állíthatja össze a vizsgálatsort, ezzel teljesen személyre szabva azt,
- magán sürgősségi ellátás beépítése az egészségügyi juttatási csomagba,
- olyan egészségbiztosítási szolgáltatás kialakítása, ahol egy bizonyos klinika nyújtja az ellátások jelentős részét, de nem feltétlenül kizárólagos módon,
- havi 1500 Ft/fő díjon kialakított egészségügyi orvosi támogatás telefonon és online,
- alap szolgáltatási csomagok bevezetése minden munkavállaló számára úgy, hogy a kollégák saját költségből magasabb szolgáltatási szintet, szűrést tudjanak igényelni vagy családtagokat tudjanak beléptetni kiváló feltételekkel.
Összefoglalva elmondhatjuk, hogy teljes átalakulás alatt van a munkaerő piac, ezen belül a juttatási igények. Miközben a HR osztályok kialakítják az új benefit rendszerüket, abban kihagyhatatlanok lettek a munkavállalók testi és lelki egészségét célzó elemek.
Ha végig vesszük, hogy manapság mit is adhatunk a fizetésen kívül a munkavállalók számára és ezen juttatások közül melyik milyen előnyökkel jár számukra, valamint a munkáltató számára, akkor az egészség szintén az élen fog végezni.
Ahogy az a Corvinus Egyetem tanárainak (Szabó Ágnes és Juhász Péter) cikkjéből is megtudhatjuk: “Többszörös megtérülést hozhatnak a Munkahelyi Egészségprogramok”.
HR kutatás az egészségügyi szolgáltatásokról
Önnek mi a fontos? Milyen szolgáltatásokat hiányol?
A Teladoc-kal, mint a világ egyik legnagyobb virtuális egészség szolgáltatójával, és a HR Fest-tel közös felmérést indítunk, hogy felmérjük a magyar vállalatok egészségügyi juttatásinak változását, vagy éppen a változások hiányát. A kitöltés 2 percet vesz igénybe és egy garantált ajándékkal köszönjük meg a kitöltésre fordított idejét.
Cikkem a HRPWR.hu oldalon jelent meg.